منتدي ام النور
هل تريد التفاعل مع هذه المساهمة؟ كل ما عليك هو إنشاء حساب جديد ببضع خطوات أو تسجيل الدخول للمتابعة.

منتدي ام النور

كنيسة السيدة العذراء مريم بالمناشي

الرئيسيةالبوابةأحدث الصورالتسجيلدخول

للصداقه حقوق

2 مشترك
كاتب الموضوعرسالة
ctv

ctv

للصداقه حقوق Empty
مُساهمةموضوع: للصداقه حقوق   للصداقه حقوق Icon_minitimeالأحد مارس 02, 2008 5:53 pm

للصداقه حقوق 1d00298f68

بسم الاب والابن والروح القثدس الة واحد امين
كل سنة وانتم طيبين الصوم الكبير
انا عايز اكلمكم النهاردة عن حاجة حلوة اوى وهى الصداقة
الكل منا بيعرف اية هى الصداقة بكل انواعها من حيث النشأة اما من خلال الدراسة او من خلال العمل او من خلال الخدمة الدينية او من خلال الرحلات الدينية وغير الدينية وهلما جرا من اساليب الصداقة السليمة
والكل منا طبعا بيبقا فرحان انة بقا لية صديق حميم يشكيلة همة ويحكى معاة ويخرج معاة ويشاركة الحياة فى السراء والضراء على الحلوة والمرة ذى ما بيقولوة
والاحلى كمان لو ان الصديق دة دخل البيت ودخلت انت بيتة على اساس انك تطمن اهل بيتك على نوعية اصدقاءك وتعرفهم على اختياراتك من الشباب او( الشابات بالنسبة للبنات) ويكون فى جو حلو بينك وبين عائلة صاحبك وما بين عائلتك وصاحبك كل دة كلام حلو اوى وكتيييييييييييييييييييير منا منفذة والحمد للة والكنيسة ترعى بظلالها اغلبية هذة الصداقات
طيب اية رايكم نعمل نفس المنهج اللى فات دة كلة مع رب المجد وقديسية
اية رايكم نصاحبهم وندخلهم بيوتنا
الكل هايقولى اية ياعم انت بتكلم ناس مش مسيحية ولا اية ما كلنا بنحب المسيح وهو ساكن بيوتنا كلنا واحنا اتولدنا لاقينا وكلام كدة
انا معاكم واحمد ربنا على كدة
لكن انا اقصد هذا على السبيل الشخصى الفردى بمعنى انك لما هاتدخل المسيح بيتك اى ان انت ستدخلة قلبك هو دة بيتك الخاص بيك جواك هل لك ان تسكن احد فى قلبك احد مع يسوع يشاركة فى قلبك
هل نحن متبعين هذا المنهج هل نحن مصاحبين المسيح بجد يعنى لما بتجيلنا مشكلة اول واحد بنحكيلة هو المسيح ونترمى فى حضنة ولا فى حد تانى هل بنختلى بية هل بنخرج معاة علطول (بنزور بيوتة وبيوت قديسية)هل بنخاف على مشاعرة واية اللى بيذعل منة من تصرفاتنا وبناخد بالنا منة ومانعملوش تانى علشان ممكن يمشى ومايكلملناش تانى هل بنعمل كدة
مش هو دة اللى بنعملة مع اصحابنا فى الحياة الارضية
اتمنى اننا نفذة فى اصحابنا بس اللى بنكونهم للحياة الدائمة مع الرب يسوع المسيح
الرب يقويكم على عدو الخير
اتمنى لكم صوم طاهر مسيحى نقى

للصداقه حقوق 4d9db353f6

اختكم Question c.t.vQuestion

للصداقه حقوق 6e39a5377b
http://elbatel.clictopic.com
بطرس
عضو فعال
عضو فعال
بطرس

للصداقه حقوق Empty
مُساهمةموضوع: رد: للصداقه حقوق   للصداقه حقوق Icon_minitimeالإثنين مارس 10, 2008 11:27 pm

حقيقى ده موضوع خطير أن الواحد يكون مصاحب شخص المسيح نفسه
ديه حاجة صعبة بس مش مستحيلة و ربنا أكتر من أى صديق لو عملت أى حاجة هيسامحك بس المهم أنك ترجعله لكن لو عرفت أى صاحب عادى ممكن يزعل منك و كمان ميرضاش يسامحك يبقى انى أحسن طبعاً هيكون ربنا مش بس علشان هو ألهنا بس علشان كمان هو ابونا اللى بنلجأ ليه فى أى شدة و تجارب

على العموم ده موضوع جميل قوى و ربنا يبارك تعبك و خدمتك

للصداقه حقوق 12hq1me7

للصداقه حقوق
صفحة 1 من اصل 1